MTBCF RY

Mukavaa menoa metsässä...
Tänään on Ke 17.10.2018 16:45

Kaikki ajat ovat UTC+03:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Ma 03.12.2012 11:38 
Administrator
Avatar

Liittynyt: Ma 03.05.2004 15:08
Viestit: 681
Etunimi: Jari
Sukunimi: Mantela
Jäsennumero: 1214
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Vantaa, Vaarala
Moi
Onko kellään hyvää ehdotusta, jotta -15°C ei tarvitsisi jäätyneillä varpailla ajella?
Nyt käytössä Shimanon talvikengät ja kenkään mahtuu 2 sukkaa jalan mukana.

T Manu


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma 03.12.2012 14:28 
Jr. Member
Avatar

Liittynyt: To 22.01.2009 00:01
Viestit: 80
Etunimi: Tomi
Sukunimi: Lapinlampi
Jäsennumero: 1911
manu kirjoitti:
Moi
Onko kellään hyvää ehdotusta, jotta -15°C ei tarvitsisi jäätyneillä varpailla ajella?
Nyt käytössä Shimanon talvikengät ja kenkään mahtuu 2 sukkaa jalan mukana.

T Manu


On. Kotimaiset Sportfiren kengänsuojat toimivat hyvin - ovat toimineet jo vuosikaudet:

Kuva

http://www.urheiluareena.fi

Suosittelen noita vain lumikeleille -- suojien rikkomisessa mutakivikossa ei ole järkeä, sitä varten on olemassa muita ratkaisuja.

- Tomi


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma 03.12.2012 14:53 
Full Member
Avatar

Liittynyt: Ke 13.07.2005 11:33
Viestit: 759
Etunimi: Teemu
Sukunimi: Silvanto
Jäsennumero: 1679
Paikkakunta: Helsinki
Itse olen käyttänyt tällaisia ja voin suositella
http://www.retkiaitta.fi/product/9731/g ... anlammitin

Liian piukkaa pakettia ei kenkään kannata tehdä jotta lämmitin toimii.

Jos enemmän meinaa kylmällä ajella niin kannattaa tilata näitä (vai vastaavia kilpailevia tuotteita) esim. eBaysta laatikollinen niin hinta per lenkki jää huomattavasti siedettävämmäksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma 03.12.2012 15:02 
Sr. Member
Avatar

Liittynyt: Su 06.06.2004 17:45
Viestit: 1084
Etunimi: KARI
Sukunimi: HEIKKONEN
Jäsennumero: 1095
Paikkakunta: vantaa/havukoski-koivukylä
manu kirjoitti:
Moi
Onko kellään hyvää ehdotusta, jotta -15°C ei tarvitsisi jäätyneillä varpailla ajella?
Nyt käytössä Shimanon talvikengät ja kenkään mahtuu 2 sukkaa jalan mukana.

T Manu


No höh! :winkk: mulla simpasen goret ja numeron isommat talvella,laitan yhet ohkaset ja villasukan niin on riittäny ainakin mulla.
Ettei Maunu-setä olis vaan kirkkosukissa ajellu pakkasilla? ei sellanen peli vetele. :loll:

Tuli vaan mieleen talvi-leiri ja silloinkin sulla oli vääränlaiset varusteet kun sielu oli jäätyä.

Muistin virkistyksex Luis Rouer 53% kestää muuten pakkasta. :drink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma 03.12.2012 17:46 
Full Member
Avatar

Liittynyt: Ti 04.05.2004 14:01
Viestit: 617
Etunimi: Lauri
Sukunimi: Nurminen
Paikkakunta: Stadi
Hyvä pohjallinen auttaa asiaa. Shimanskin originaalit on kehnot, lämpöpohjalliset tilalle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma 03.12.2012 18:13 
Administrator
Avatar

Liittynyt: Ma 03.05.2004 15:08
Viestit: 681
Etunimi: Jari
Sukunimi: Mantela
Jäsennumero: 1214
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Vantaa, Vaarala
Kiitos mainioista vinkeistä.
kengän suojia löytyy, siis niitä kokeilemaan ja uudet pohjalliset niin josko sitten alkaisi varpaat viihtyä kengissä.
Lämmittimiä en vielä ole valmis kokeilemaan, mutta jos muu ei auta niin sitten niitä sitten seuraavaksi.

T Manu


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma 03.12.2012 19:34 
Full Member
Avatar

Liittynyt: Pe 30.05.2008 22:44
Viestit: 348
Etunimi: Hirvinen
Sukunimi: Panu
Jäsennumero: 1862
Paikkakunta: Mäkkylä, Espoo
Vaikea sanoa kun en ole luonnostani kylmävarpainen, mutta mielestäni reilun kokoinen paksupohjainen flättikenkä (esim FiveTen impact high, saa mm Kalliosolan Pyörä-Pesulasta tai Hi5sta), ja tarpeeks pitkäpiikkinen flättipoljin on melko mukava talvikombo, eikä ole liikaa liikkuvia osia. Niillä jäätyneillä lukoilla mitään tee.

_________________
God is my co-pilot; Buttocks are my parachute


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma 03.12.2012 22:11 
Full Member
Avatar

Liittynyt: Ti 27.05.2008 10:52
Viestit: 548
Etunimi: Mäkinen
Sukunimi: Kari
Paikkakunta: Nurmijärvi / KLA
Mä olen pärjännyt tohon 15 asteen pintaan lukkiksilla sekä talvipyöräilykengän ja Bilteman ( :redface: ) neoprenisuojien kombolla. Mulla ei ole ollut ongelmia niiden vetskareiden kanssa, joten hinta-laatu suhde on milestäni ollut kohdallaan. Jos lämpötila putoaa alle 15 asteen niin sitten vaihdetaan flätit ja huopakumpparit. Tossa 20 kieppeillä tartee sitten laittaa tankoon "tankorukkaset", niitäkin saa sieltä B-liikkeestä, mönkkäri-osastolta. Ja siis noilla varusteilla oon pärjäilly semmoista reilun tunnin työmatka-ajoa. Metsässä ei tarvi ihan noin paljoa lämmöneristettä.

Jos oikeen kovasti tai sitten piiitkään haluu pitää varpaat lämpöisinä, niin sitten voi ottaa mallia Mike Curiakista. Noilla kengillä kuulema pärjää Alaskassa muutaman päivän omatoimireissuilla :pray:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe 07.12.2012 20:15 
Hero Member
Avatar

Liittynyt: Ti 04.05.2004 13:27
Viestit: 2702
Paikkakunta: Jossakin päin Espååta?
http://www.makenpyydys.fi/tuotteet/lamp ... et-ja-kas/

Löytyy elämää ja elektroniikkaa jalkoihinkin.. Laken ajokengät voisi tietty olla kanssa kiva juttu (joululahjaksikin) kokeilla,
jos ei 'hinnalla ole väliä'.

Ja keskustelua:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... iset/page7

Ennen tuunailtiin niitä ajovaloja-olisiko nyt pohjallisten vuoro;)


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su 09.12.2012 22:23 
Newbie

Liittynyt: Ti 21.06.2011 21:47
Viestit: 22
Etunimi: Petteri
Sukunimi: Hannula
Jäsennumero: 2102
Tarkistenumero: 8235
Yksi toimiva vinkki on pukea ensin ohut liner sukka, siihen päälle pakastepussi ja sitten parit tekniset lämpösukat. Minulla toi toimii hyvin, koska pakastepussi pitää eristeet kuivina ja kuivat eristeet lämmön kengissä. Tietty jos ei jalka hikoa yhtään/koskaan, tuosta ei ole apua..


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su 23.12.2012 20:51 
Hero Member
Avatar

Liittynyt: Ti 04.05.2004 13:27
Viestit: 2702
Paikkakunta: Jossakin päin Espååta?
http://randonneurextra.blogspot.fi/2008 ... rmers.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma 24.12.2012 10:03 
Full Member
Avatar

Liittynyt: To 10.03.2005 13:37
Viestit: 121
Etunimi: Marcus
Sukunimi: Nybergh
Jäsennumero: 118
Paikkakunta: Espoo
Samasta aiheesta keskusteltiin muutama vuosi sitten topicin "Ajokamat syksyksi ja talveksi?" alla. Tuolloin lähetin foorumille alla olevan postauksen:


<clip>

Onpas keskustelu taas kerran mennyt tekniseksi ja tuotemerkkien ympärillä pyöriväksi. Itse koen paremmaksi lähestyä aihetta fysiologisemmasta näkökulmasta, kun ymmärtää miten ruumis jäähtyy, on ongelmiin helpompi löytää järkevä ratkaisu. Seuraavassa vuosia palelleen ja viime vuosina lämmön löytäneen maallikon spekulointia.

1) Jalat
Perusongelman muodostaa se, että jalkaterän alueen ominaispinta-ala on suuri verrattuna tilavuuteen ja lihasmassan määrään. Ihmisruumis reagoi kylmään vähentämällä ääreisverenkiertoa, jotta kylmä veri ei pääsisi jäähdyttämään vitaaleja toimintoja (torson alue). Kun jalkaterä kylmenee, vähenee siihen suuntautuva ääreisverenkierto, eikä jalka saa lämpöä. Mielestäni jalan kylmettymisessä on kolme pääasiallista ongelmatekijää: a) klossi johtaa kylmää suoraan päkiän alle, b) ohut nilkan alue jää usein hyvin paljaaksi, ja c) jalat kastuvat. Viestikeskustelussa on spekuloitu erilaisia pohjallisratkaisuja. Oma kokemukseni on, että näillä on vähäinen vaikutus itse perusongelmaan, klossin kylmäpisteeseen verrattuna. Tuo klossi on saatava riittävän hyvin eristettyä pohjallisesta, eikä tähän riitä pelkkä ohut pohjallinen. Tämän kysymyksen ratkaiseminen on kenkäkohtainen asia. Itse käytän kesät talvet Shimanon nahkaisia gore-kenkiä, joissa klossin kiinnityslevy on integroitu kengän pohjaan, eikä ko. cold-spotia pääse syntymään. Noihin kenkiin siirryttyäni ovat kylmettymisongelmat vähenneet huomattavasti ja -15 *C kelissäkin pärjää hyvin ilman sen kummia poppaskonsteja. b) -kohtaan liittyy kaksi ongelmaa, ilmavirran kylmettyminen, mutta myös nilkan, eli sukan, kylmettyminen etupyörästä lentävästä lumesta. Lumi jäähdyttää ja sulaessaan kastelee nilkan, jolloin kylmettyminen on todella tehokasta. Pelkkien sukkien lisääminen ei tähän auta, koska ne kastuvat, jos ovat kastuakseen. Itse olen ratkaissut asian käyttämällä vanhoja kunnon säärystimiä. Pitävät kylmän ilmavirran poissa muodostaen lämpimän ilmakerroksen, jota myös pohkeen alue lämmittää, ja samalla suojaavat nilkkaa/sukkia lumettumiselta ja mulatessa kastumiselta. Teknisestä näkökulmasta gore-säärystin ei ole suositeltava, sillä se jäätyy kovalla pakkasella tukkoon. Halvempikin riittää. c) -kohta liittyy koko ruumiin lämmön tunteeseen. Alimman vaatekerroksen on kyettävä siirtämään kosteutta pois iholta. Sama koskee jalkoja, eli sukkia. Tästä näkökulmasta kosteutta siirtävä alussukka + eristävä/lämmin päällisukka on oiva yhdistelmä. Itse käytän talvella vaellukseen suunniteltuja kosteutta siirtäviä alussukkia. Vaikka kunnon pakkasellakin astuisi lätäkköön, säilyy sukkien ihonvastainen kerros kuivana. CoolMax on eräs hyvä brändi.

2) Niska ja pää
Valtaosa ruumiinlämmöstä haihtuu niskan ja pään kautta, tämän takia näiden alueiden suojaaminen on tärkeää talvikylmällä. Suojaamiseen liittyy peruslämmön lisäksi ihon pitäminen kuivana sekä viiman minimoiminen. Oikein kovalla pakkasella ovat Powerstrechin kaltaisesta materiaalista tehdyt huput ovat osoittautuneet loistaviksi, ne siirtävät kosteutta ulospäin ja pitävät ihon kuivana, mutta lämmittävät sopivasti. Muutaman asteen pakkasella pärjää hyvin pelkällä erillismyssyllä yhdessä kaulan ympäri menevän Buffin kanssa, jolloin viimeksi mainittu lähinnä suojaa kaulaa/niskaa viimalta, mutta luonnollisesti myös lämmittää. Tuo Buffi on muutenkin verraton keksintö.

3) Kädet
Ikuinen ongelma. Lähes kaikki oikeasti lämpimät hanskat ovat sen verran paksuja kämmenen sisäpuolelta, että niillä ei saa kunnon otetta tangosta. Hyviä hanskatyyppejä löytyy murtomaahiihtopuolelta, mutta myös Motocross/Enduropuolelta. Varsinkin täällä etelässä myydään usein käsittämättömän huonoja hiihtohanskoja, jotka eivät lämmitä, eivätkä myöskään pidä tuulta. Parhaat vaihtoehdot löytyvätkin pohjoisesta. Itselläni on erinomaisia kokemuksia Sinisalon Windstopper hiihtohanskoista, joissa on myös käytetty Powerstretchiä siirtämään kosteutta ulospäin - ohuet, mutta siitä huolimatta lämpimät ja pitävät sormia piiskaavan ajoviiman loitolla. Vielä karummissa olosuhteissa olen käyttänyt vanhoja Yokon tai uudempia Sinisalon Enduroajohanskoja, näitä on vaan vaikea löytää. Hanskojen saaminen kuivaksi voi olla vaikeaa, jonka takia voi olla kohdallaan ottaa mukaan varakäsineet tauon jälkeen käteen vedettäväksi.

4) Muut ruumiinosat
Edelliset kolme ovat usein ne kriittisimmät. Muun ylä- ja alavartalon osalta on ongelmia tulee harvemmin. Tärkein on kuitenkin alimmainen vaatekerta, sen on pidettävä iho mahdollisimman kuivana. Kaikessa kauheudessaan ovat Brynjen aluspaidat erinomaisia, jotkut suosivat myös Merinovillaisia aluskerrastoja. Kerraston päälle jokin microfleece, joka jaksaa siirtää kosteuden vielä ulommas. Päällimmäisen kerroksen tehtävä on pitää viima loitolla. Tähän kelpaa mielestäni varsin hyvin jokin suhteellisen kevyt takki, sillä kunnon kuoritakki ei varsinkaan kunnon pakkasella jaksa päästää pyöräillessä syntyvää runsasta kosteutta ulos, koska kalvo saattaa jäätyä tukkoon (tästä on muun muassa armeijan tekemiä testejä pohjoisesta).

Toivottavasti näistä ajatuksista on apua edes jollekin.

</clip>

Samaan loppukaneettiin päättäen,


- M -

- M -


Ylös
   
ViestiLähetetty: La 29.12.2012 15:40 
Full Member
Avatar

Liittynyt: Ti 04.05.2004 14:01
Viestit: 617
Etunimi: Lauri
Sukunimi: Nurminen
Paikkakunta: Stadi
Jos varpaat kylmenevät ed olevista ohjeista huolimatta on olemassa vielä yksi edullinen niksipirkka: Juokseminen. Hyppää hetkeksi pyörän päältä ja juokse vähän matkaa. Veri alkaa kiertää ja jalat lämpenee. Toista tarvittaessa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su 30.12.2012 23:14 
Full Member
Avatar

Liittynyt: La 14.08.2004 08:52
Viestit: 130
Etunimi: Tom
Sukunimi: Wagner
Jäsennumero: 1547
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki, itä
Edellä mainittua voi soveltaa myös sormiin: pois sieltä maantieltä ja suunta kohti metsää. Skutsissa joutuu luonnostaan jumppaamaan enemmän sormia.

Itse olen huomannut varsinkin jalkojen ja käsien suhteen että ihoa vasten valitaan kaikkien high tech-materiaalien kantaäiti: villa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke 23.01.2013 15:33 
Administrator
Avatar

Liittynyt: Su 11.07.2004 14:36
Viestit: 242
Etunimi: Mikko
Sukunimi: Honkanen
Jäsennumero: 1551
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Helsinki, Myllypuro
Motonetistä löytyy sähköllä lämpiävät pohjalliset kohtuuhintaan 40 e. Akut ja laturi tietysti mukana. Noita on testattu muutamalla kruisailulla, hyvin kokemuksin.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+03:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)