Mitä öljyä laitoit iskariin??

Keskustelua tekniikasta yms..
Jeppe
Full Member
Viestit: 302
Liittynyt: To 17.04.2008 21:45
Etunimi: Lindholm
Sukunimi: Jesse
Jäsennumero: 1846
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Kerava - Kervo

Mitä öljyä laitoit iskariin??

Viesti Kirjoittaja Jeppe » La 29.03.2014 09:27

Rohkaisin eilen mieleni ja avasin tuon vanhan RS:n Piken keväthuoltoa varten. No hätä, kaikki meni hyvin ja iskarista tuli herkkä ja hyvin toimiva. Myös talven aikana ilmaantunut natina ja keväällä ilmaantunut nitinä on tiessään sekä pituussäätö toimii jälleen.
Mielenkiintoa herätti iskarissa käytettävä öljy ja sen tuomat ominaisuuden muutokset vaimentimeen.
Itse kävin hakemassa paikalliselta moottorikelkkakauppiaalta Castrolin 5w iskunvaimenninöljyä ja tälläkin lopputulos oli miellyttävä. Onko kellään kokemuksia erilaisista öljyistä ja miten ne vaikuttavat vaimentimen toimintaan? Ja hyviä vinkkejä otetaan tietenkin vastaan. Hyllystä löytyi myös 2,5w ja 10w kampetta, joka herätti mielenkiinnon erilaisiin vaimenninsäätöihin esim. talveksi??!

Juhur
Full Member
Viestit: 182
Liittynyt: Ma 07.06.2004 13:40
Etunimi: Juha
Sukunimi: Railo
Paikkakunta: Pukinmäki

Re: Mitä öljyä laitoit iskariin??

Viesti Kirjoittaja Juhur » La 29.03.2014 10:36

7.5w on myös, eri valmistajien viskositeeteissä on eroja, olen kuullut isoilta pojilta!

Avatar
Jusu
Full Member
Viestit: 229
Liittynyt: Pe 21.05.2004 23:16
Etunimi: Juha
Sukunimi: Rantanen
Jäsennumero: 305
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä öljyä laitoit iskariin??

Viesti Kirjoittaja Jusu » Pe 11.04.2014 22:02

Iskarin valmistajan sivuilta kannattaa ensin katsoa, mitä w:tä suositellaan iskarille. Itse hain ennen öljyt moottoripyöräliikkeestä mutta nykyään taitaa löytyä myös motonetistä ja vastaavista.

Tärkeintä on, että käyttää keuloihin tarkoitettua öljyä. Moottoripyörien ja polkupyörien keulat muistuttavat toisiaan ja tiivisteet säilyvät ehjinä kyseisillä öljyllä. Viskositeetin, w,vaikutus on lähinnä vaimennukseen. Jos keula on jähmeä, vaikka säätö on vaimennusruuvista täysin auki, niin kannattaa käyttää suosituksesta pienempää w:tä 15w -> 10w. Ja tietysti päin vastoin. Keuloihin kertyy kosteudesta vettä ja öljyn toiminta heikkenee. Lisäksi keulaputket voivat syöpyä vesilitkusta. Tästä syystä iskareita pitäisi huoltaa säännöllisesti, ei neljän vuoden välein kuten mösjöö.

skuikka
Newbie
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.05.2012 17:31
Etunimi: Sampo
Sukunimi: Kuikka
Jäsennumero: 2173
Tarkistenumero: 8235

Re: Mitä öljyä laitoit iskariin??

Viesti Kirjoittaja skuikka » Ti 15.04.2014 23:23

http://www.peterverdone.com/wiki/index. ... sion_Fluid
Tuolta löytyy ihastuttavan pitkä taulukko eri öljyjen viskositeeteista, viskositeetti-indekseistä yms. Nuo 5,7.5,10,15 arvot on SAE-viskositeettejä. Öljyt jaetaan noihin luokkiin kinemaattisen viskositeetin perusteella, yksikkönä Cst eli mm2/s. SAE 5 on jotain viiva jotain Cstm ja SAE 7,5 on joku Cst vaihteluväli siitä ylöspäin. Eli siis vitosen öljyjä on eri paksuisia, mutta en minä ainakaan osaa ajossa erottaa niin pieniä eroja. Tuo viskositeetti-indeksi ei keulassa kesällä paljoa merkkaa. Se kuvaa viskositeetin muuttumista lämpötilan muutoksen myötä. Talvella saattaa pienen VI:n öljy mennä turhan paksuksi. Takakepit taas kuumenee niin paljon, että niissä tuo VI on merkityksellinen.

Vastaa Viestiin