MTBCF RY

Mukavaa menoa metsässä...
Tänään on Ma 24.09.2018 14:59

Kaikki ajat ovat UTC+03:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: La 29.03.2014 09:27 
Full Member

Liittynyt: To 17.04.2008 21:45
Viestit: 302
Etunimi: Lindholm
Sukunimi: Jesse
Jäsennumero: 1846
Tarkistenumero: 8235
Paikkakunta: Kerava - Kervo
Rohkaisin eilen mieleni ja avasin tuon vanhan RS:n Piken keväthuoltoa varten. No hätä, kaikki meni hyvin ja iskarista tuli herkkä ja hyvin toimiva. Myös talven aikana ilmaantunut natina ja keväällä ilmaantunut nitinä on tiessään sekä pituussäätö toimii jälleen.
Mielenkiintoa herätti iskarissa käytettävä öljy ja sen tuomat ominaisuuden muutokset vaimentimeen.
Itse kävin hakemassa paikalliselta moottorikelkkakauppiaalta Castrolin 5w iskunvaimenninöljyä ja tälläkin lopputulos oli miellyttävä. Onko kellään kokemuksia erilaisista öljyistä ja miten ne vaikuttavat vaimentimen toimintaan? Ja hyviä vinkkejä otetaan tietenkin vastaan. Hyllystä löytyi myös 2,5w ja 10w kampetta, joka herätti mielenkiinnon erilaisiin vaimenninsäätöihin esim. talveksi??!


Ylös
   
ViestiLähetetty: La 29.03.2014 10:36 
Full Member

Liittynyt: Ma 07.06.2004 13:40
Viestit: 182
Etunimi: Juha
Sukunimi: Railo
Paikkakunta: Pukinmäki
7.5w on myös, eri valmistajien viskositeeteissä on eroja, olen kuullut isoilta pojilta!


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe 11.04.2014 22:02 
Full Member
Avatar

Liittynyt: Pe 21.05.2004 23:16
Viestit: 229
Etunimi: Juha
Sukunimi: Rantanen
Jäsennumero: 305
Paikkakunta: Vantaa
Iskarin valmistajan sivuilta kannattaa ensin katsoa, mitä w:tä suositellaan iskarille. Itse hain ennen öljyt moottoripyöräliikkeestä mutta nykyään taitaa löytyä myös motonetistä ja vastaavista.

Tärkeintä on, että käyttää keuloihin tarkoitettua öljyä. Moottoripyörien ja polkupyörien keulat muistuttavat toisiaan ja tiivisteet säilyvät ehjinä kyseisillä öljyllä. Viskositeetin, w,vaikutus on lähinnä vaimennukseen. Jos keula on jähmeä, vaikka säätö on vaimennusruuvista täysin auki, niin kannattaa käyttää suosituksesta pienempää w:tä 15w -> 10w. Ja tietysti päin vastoin. Keuloihin kertyy kosteudesta vettä ja öljyn toiminta heikkenee. Lisäksi keulaputket voivat syöpyä vesilitkusta. Tästä syystä iskareita pitäisi huoltaa säännöllisesti, ei neljän vuoden välein kuten mösjöö.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti 15.04.2014 23:23 
Newbie

Liittynyt: Ke 02.05.2012 17:31
Viestit: 18
Etunimi: Sampo
Sukunimi: Kuikka
Jäsennumero: 2173
Tarkistenumero: 8235
http://www.peterverdone.com/wiki/index. ... sion_Fluid
Tuolta löytyy ihastuttavan pitkä taulukko eri öljyjen viskositeeteista, viskositeetti-indekseistä yms. Nuo 5,7.5,10,15 arvot on SAE-viskositeettejä. Öljyt jaetaan noihin luokkiin kinemaattisen viskositeetin perusteella, yksikkönä Cst eli mm2/s. SAE 5 on jotain viiva jotain Cstm ja SAE 7,5 on joku Cst vaihteluväli siitä ylöspäin. Eli siis vitosen öljyjä on eri paksuisia, mutta en minä ainakaan osaa ajossa erottaa niin pieniä eroja. Tuo viskositeetti-indeksi ei keulassa kesällä paljoa merkkaa. Se kuvaa viskositeetin muuttumista lämpötilan muutoksen myötä. Talvella saattaa pienen VI:n öljy mennä turhan paksuksi. Takakepit taas kuumenee niin paljon, että niissä tuo VI on merkityksellinen.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+03:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)