BIKETTI

Ajotapahtumat, viikkoajot, klubikruisingit, retkiajot....
Avatar
Jaakko
Administrator
Viestit: 697
Liittynyt: Ti 25.05.2004 09:24
Etunimi: Jaakko
Sukunimi: Parkkonen
Jäsennumero: 1316
Tarkistenumero: 8235

BIKETTI

Viesti Kirjoittaja Jaakko » La 10.11.2007 16:29

Biketti on klubin ajosäännöstö, jolla saadaan ajaminen porukassa sujuvaksi ja mahdollisimman turvalliseksi.

Turvavälin pitäminen metsässä sujuvoittaa ajoa. Riittävällä välillä ajaessasi näet polun linjat pidemmälle ja edelläsi ajava ehtii väistää joutuessaan pysähtymään. Näin vältetään myös kolaroinnit yllättävissä pysähdystilanteissa.

Reitin auki jättäminen auttaa muita. Tämä pätee niin oman porukan keskuudessa poluilla kuin yleisesti kaduilla. Jos siis joudut jalkautumaan esim. vaikeassa paikassa, siirry mahdollisimman ripeästi sivuun ja anna tilaa muille. Vastaavasti jos sinulle annetaan tietä, mene rohkeasti ohitse.

Katso riittävän pitkälle eteenpäin ja sovita vauhti ja vaihde tulevaan maastoon sopivaksi. Mäkien ja esteiden ylitse pääsee helposti, kun vauhtia on riittävästi. Muista, että taluttaakin saa, eli ei tarvitse ajaa kaikista paikoista, jos ei halua tai osaa.

Letkassa ajaessasi katso myös taaksesi säännöllisesti, jotta peräpää ei eksy. Etenkin risteyksissä on tarkistettava, että seuraavana tuleva kääntyy varmasti oikeaan suuntaan. Tarvittaessa jää odottamaan.

Jos olet vetäjänä, pysäyttäessäsi porukan ota huomioon sen tarvitsema tila. Vaikeissa paikoissa on ikävä pysähtyä ja lähteä liikkeelle. Lisäksi vetäjä voi opastaa pitämään tavallista suurempaa väliä tai vaihtamaan pienelle vaihteelle hyvissä ajoin ennen vaikeaa maastonkohtaa.

Jos olet vetäjänä, älä vie porukkaa pihojen läpi. Jokamiehenoikeus tarjoaa loistavan mahdollisuuden ajaa metsissä, ei siis kannata huonontaa lajin asemaa rikkomalla kotirauhaa pihan läpi ajaen.

Ilmoita vetäjälle, jos vauhti liian kova tai jos lopetat aikaisemmin

Jotta tieto kulkisi ajoissa, on tarpeen tietää seuraavat perusviestit. Välitä viestit eteenpäin perässäsi tuleville:

TEKNINEN - Jos pyörään tulee jokin vika, huudetaan tekninen ja viesti välitetään vetäjälle, joka jää odottamaan kunnes vika on korjattu

PERÄ JÄÄ - Jos porukka on vaarassa katketa kahtia, huudetaan perä jää ja viesti välitetään vetäjälle, joka odottaa kunnes kaikki ovat kasassa

AUTO, KÄVELIJÄ tms. - Varoituksia muista tiellä tai metsässä liikkujista, valmistaudu väistämään

PIHA - Jos polku päättyykin pihaan, välitetään viesti keulalta perään, joka kääntyy ympäri ja päästää vetäjän takaisin

Käsimerkit: Viittaus sivulle tarkoittaa, että ollaan kääntymässä ko. suuntaan esim. risteyksessä tai tieltä polulle. Selän takana huitominen tarkoittaa, että letkan on syytä ryhmittyä huiskutuksen osoittamaan reunaan esim. vastaantulijan tai muun esteen takia.
Kunpa rungonkin naarmut arpeutuisivat

Avatar
Tema
Full Member
Viestit: 759
Liittynyt: Ke 13.07.2005 11:33
Etunimi: Teemu
Sukunimi: Silvanto
Jäsennumero: 1679
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tema » Ma 12.11.2007 10:59

Käsimerkit: Viittaus sivulle tarkoittaa, että ollaan kääntymässä ko. suuntaan esim. risteyksessä tai tieltä polulle. Selän takana huitominen tarkoittaa, että letkan on syytä ryhmittyä huiskutuksen osoittamaan reunaan esim. vastaantulijan tai muun esteen takia. Käsimerkit on syytä toistaa, jotta takana tulevatkin osaavat varautua tilanteisiin.

Erityisesti isommalla porukalla ajettaessa on hyvä varmistaa, että kaikki ovat mukana aina haastavan paikan jälkeen. Tällaisia ovat esim. jyrkät nousut ja laskut, ojan tai kaatuneen puun ylitykset ym. mahdollisesti tunkkausta vaativat paikat, joissa letka pääsee venymään.

juhako
Full Member
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 14.06.2005 12:09
Etunimi: Juha
Sukunimi: Konttinen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhako » Ti 08.01.2008 12:42

ja koska letka tuppaa muutenkin luonnostaan venymään, kannattaa pyrkiä pitämään kokemattomimmat (= tekniikan tai kunnon puute) letkan etupäässä, jolloin vauhti pysyy kaikille kohtuullisena. letkan hännillä tulee taukoja vähemmän, koska helposti käy niin, että taas mennään, kun vikakin tuli taukopaikalle ja kärki ei malta enää odottaa. letkan hännillä ajaminen vaatii siis parempaa kuntoa.
J

Juhur
Full Member
Viestit: 182
Liittynyt: Ma 07.06.2004 13:40
Etunimi: Juha
Sukunimi: Railo
Paikkakunta: Pukinmäki

Viesti Kirjoittaja Juhur » Ti 08.01.2008 14:10

Konttinen puhuu täyttä asiaa! Tämä on yksi klubin harvoista epäkohdista ja sitä on ollut niin kauan mitä olen mukana pyörinyt. Päästetään keltanokat kärjentuntumaan ja parhaat jutut kuulee letkan hännillä!

Vastaa Viestiin