MTBCF RY

Mukavaa menoa metsässä...
Tänään on Ke 20.09.2017 23:07

Kaikki ajat ovat UTC+03:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: BIKETTI
ViestiLähetetty: La 10.11.2007 16:29 
Administrator
Avatar

Liittynyt: Ti 25.05.2004 09:24
Viestit: 697
Etunimi: Jaakko
Sukunimi: Parkkonen
Jäsennumero: 1316
Tarkistenumero: 8235
Biketti on klubin ajosäännöstö, jolla saadaan ajaminen porukassa sujuvaksi ja mahdollisimman turvalliseksi.

Turvavälin pitäminen metsässä sujuvoittaa ajoa. Riittävällä välillä ajaessasi näet polun linjat pidemmälle ja edelläsi ajava ehtii väistää joutuessaan pysähtymään. Näin vältetään myös kolaroinnit yllättävissä pysähdystilanteissa.

Reitin auki jättäminen auttaa muita. Tämä pätee niin oman porukan keskuudessa poluilla kuin yleisesti kaduilla. Jos siis joudut jalkautumaan esim. vaikeassa paikassa, siirry mahdollisimman ripeästi sivuun ja anna tilaa muille. Vastaavasti jos sinulle annetaan tietä, mene rohkeasti ohitse.

Katso riittävän pitkälle eteenpäin ja sovita vauhti ja vaihde tulevaan maastoon sopivaksi. Mäkien ja esteiden ylitse pääsee helposti, kun vauhtia on riittävästi. Muista, että taluttaakin saa, eli ei tarvitse ajaa kaikista paikoista, jos ei halua tai osaa.

Letkassa ajaessasi katso myös taaksesi säännöllisesti, jotta peräpää ei eksy. Etenkin risteyksissä on tarkistettava, että seuraavana tuleva kääntyy varmasti oikeaan suuntaan. Tarvittaessa jää odottamaan.

Jos olet vetäjänä, pysäyttäessäsi porukan ota huomioon sen tarvitsema tila. Vaikeissa paikoissa on ikävä pysähtyä ja lähteä liikkeelle. Lisäksi vetäjä voi opastaa pitämään tavallista suurempaa väliä tai vaihtamaan pienelle vaihteelle hyvissä ajoin ennen vaikeaa maastonkohtaa.

Jos olet vetäjänä, älä vie porukkaa pihojen läpi. Jokamiehenoikeus tarjoaa loistavan mahdollisuuden ajaa metsissä, ei siis kannata huonontaa lajin asemaa rikkomalla kotirauhaa pihan läpi ajaen.

Ilmoita vetäjälle, jos vauhti liian kova tai jos lopetat aikaisemmin

Jotta tieto kulkisi ajoissa, on tarpeen tietää seuraavat perusviestit. Välitä viestit eteenpäin perässäsi tuleville:

TEKNINEN - Jos pyörään tulee jokin vika, huudetaan tekninen ja viesti välitetään vetäjälle, joka jää odottamaan kunnes vika on korjattu

PERÄ JÄÄ - Jos porukka on vaarassa katketa kahtia, huudetaan perä jää ja viesti välitetään vetäjälle, joka odottaa kunnes kaikki ovat kasassa

AUTO, KÄVELIJÄ tms. - Varoituksia muista tiellä tai metsässä liikkujista, valmistaudu väistämään

PIHA - Jos polku päättyykin pihaan, välitetään viesti keulalta perään, joka kääntyy ympäri ja päästää vetäjän takaisin

Käsimerkit: Viittaus sivulle tarkoittaa, että ollaan kääntymässä ko. suuntaan esim. risteyksessä tai tieltä polulle. Selän takana huitominen tarkoittaa, että letkan on syytä ryhmittyä huiskutuksen osoittamaan reunaan esim. vastaantulijan tai muun esteen takia.

_________________
Kunpa rungonkin naarmut arpeutuisivat


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma 12.11.2007 10:59 
Full Member
Avatar

Liittynyt: Ke 13.07.2005 11:33
Viestit: 759
Etunimi: Teemu
Sukunimi: Silvanto
Jäsennumero: 1679
Paikkakunta: Helsinki
Käsimerkit: Viittaus sivulle tarkoittaa, että ollaan kääntymässä ko. suuntaan esim. risteyksessä tai tieltä polulle. Selän takana huitominen tarkoittaa, että letkan on syytä ryhmittyä huiskutuksen osoittamaan reunaan esim. vastaantulijan tai muun esteen takia. Käsimerkit on syytä toistaa, jotta takana tulevatkin osaavat varautua tilanteisiin.

Erityisesti isommalla porukalla ajettaessa on hyvä varmistaa, että kaikki ovat mukana aina haastavan paikan jälkeen. Tällaisia ovat esim. jyrkät nousut ja laskut, ojan tai kaatuneen puun ylitykset ym. mahdollisesti tunkkausta vaativat paikat, joissa letka pääsee venymään.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti 08.01.2008 12:42 
Full Member

Liittynyt: Ti 14.06.2005 12:09
Viestit: 170
Etunimi: Juha
Sukunimi: Konttinen
Paikkakunta: Helsinki
ja koska letka tuppaa muutenkin luonnostaan venymään, kannattaa pyrkiä pitämään kokemattomimmat (= tekniikan tai kunnon puute) letkan etupäässä, jolloin vauhti pysyy kaikille kohtuullisena. letkan hännillä tulee taukoja vähemmän, koska helposti käy niin, että taas mennään, kun vikakin tuli taukopaikalle ja kärki ei malta enää odottaa. letkan hännillä ajaminen vaatii siis parempaa kuntoa.
J


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti 08.01.2008 14:10 
Full Member

Liittynyt: Ma 07.06.2004 13:40
Viestit: 182
Etunimi: Juha
Sukunimi: Railo
Paikkakunta: Pukinmäki
Konttinen puhuu täyttä asiaa! Tämä on yksi klubin harvoista epäkohdista ja sitä on ollut niin kauan mitä olen mukana pyörinyt. Päästetään keltanokat kärjentuntumaan ja parhaat jutut kuulee letkan hännillä!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+03:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)